Courgette - Zucchini

For English, please scroll down

Het is niet te geloven. Is de opbrengst van onze dakmoestuin dit jaar amper het vermelden waard, welgeteld 2 pompoenen en 1 courgette (alle druk ligt nu op de schouders van de -nog steeds groene- tomaten om de oogst toch nog wat op te krikken), vergeet ik die ene courgette toch niet op tijd te plukken zeker?! Wat dus een lekker, smakelijk rond courgetje (foute spelling wellicht, maar anders zag het er heel raar uit en ik wil een punt maken met die '-tje') had moeten zijn, bleek vanochtend plots een monster van een courgette met harde schil en een omtrek van bijna 33 cm.

Villa Appelzee


Dju toch. Daar gaat het smakelijke recept voor 'boterzachte courgettes' van food reporter en blogger  Dorien Knockaert dit weekend in De Standaard Magazine... Maar goed, haar idee om van overgroeide exemplaren soep met kikkererwten en gerookt paprikapoeder te maken klinkt ook niet slecht.
Het was trouwens dankzij haar lofzang over courgettes dat ik me plots ook weer ons eigen exemplaar herinnerde... Ik mag er niet aan denken wat er was gebeurd als ik die column niet had gelezen... Zo zie je maar, de gazet lezen is altijd goed.

Villa Appelzee



















Our little rooftop vegetable garden was not a great succes this year. First I started sowing and planting too late, then spring was cold and wet, then summer was hot and dry... so I hope for a better harvest next year. Two pumpkins, some tomatoes (still green) and one zucchini isn't that much to talk about, is it... Especially since I forgot (!!) to pick the courgette in time, so instead of a yummie little round one, I now have a huge monster with a hard skin and watery flesh inside. But no worries, I will turn it into a nice soup with chickpeas and smoked paprika, as food journalist and blogger Dorien Knockaert suggested in her column for a Flemish newspaper. After all, doesn't everything homegrown tastes marvelous?

Reacties

Populaire berichten